Een zoekwoorden onderzoek is één van de belangrijkste factoren als het om zoekmachine optimalisatie gaat. Het goed ranken van de juiste zoekwoorden kan je website tot een succes maken. Bij het onderzoeken van de juiste zoekwoorden voor je markt, leer je niet alleen wat interessante zoekwoorden voor je zijn maar je krijgt ook meer inzicht in je klanten. Het gaat niet om het aantal bezoekers, maar om de juiste bezoekers naar je website te trekken.

Voor het bepalen van de juiste zoekwoorden kijken we naar 3 belangrijke factoren:

  • De relevantie
  • De volume
  • De concurrentie

Relevantie

Hierin kijken we hoe relevant het zoekwoord met jouw onderwerp is. Wanneer een bezoeker op jouw webpagina komt na een zoekactie dan wil je natuurlijk dat deze de juiste informatie te zien krijgt waarnaar deze opzoek was.

Volume

Met de volume wordt bedoeld hoe vaak er op dit zoekwoord gezocht wordt. Je wilt natuurlijk wel een zoekwoord gebruiken waar op gezocht wordt.

Concurrentie

Met de concurrentie wordt bedoeld hoeveel andere website er op dit zoekwoord ranken. Jouw concurrenten willen ook op de populaire zoekwoorden goed ranken. Als er veel concurrentie op een zoekwoord is dan is het ook lastiger om hier goed op te scoren.

Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren krijg je inzicht in waar je bezoekers naar zoeken en wat de volume en concurrentie op dat zoekwoord is.

Zoekwoorden onderzoek de oude manier

In het verleden werd een zoekwoorden onderzoek veelal uitgevoerd met alleen de zoekwoordplanner van Google. Dit is een tool waarmee je naast het volume en concurrentie van een zoekwoord ook verwante zoekwoorden kunt vinden. Alhoewel dit een goede tool is (en we gaan deze later ook gebruiken) is dit geen goede manier om op nieuwe zoekwoord ideeën te komen. Als je al vaker een zoekwoorden onderzoek gehouden hebt dan loop je waarschijnlijk onderstaande stappen door:

Stap 1

Verzin een aantal zoekwoorden waar klanten naar zouden zoeken.
T

Stap 2

Bekijk de zoekwoorden met de zoekwoordplanner van Google.

Stap 3

Baseer je keuze op volume en concurrentie.

In deze handleiding gaan we dit anders aanpakken. We gaan onderzoeken welke woorden en zinnen jouw doelgroep invoert om informatie te vinden over een product, dienst of informatie.

En wanneer je jouw website op deze zoekwoorden optimaliseert dan zal je meer bezoekers krijgen wat leid tot meer leads en conversie.

We beginnen eerst met het bepalen van de onderwerpen in jouw branche. Als deze onderwerpen bekend zijn dan zullen we ook de juiste zoekwoorden hier voor vinden.

Stap 1: Maak een lijst met interessante onderwerpen

Om te beginnen, bedenk 5 à 10 relevante onderwerpen voor je business waarop je wilt ranken. Later in het proces zoeken we hier de juiste zoekwoorden bij.

Als voorbeeld neem ik een kapper. Dit is een onderwerp waar ik niks van af weet, ik gebruik dit om je te laten zien dat je makkelijk aan onderwerpen kunt komen. Om hiervoor relevante onderwerpen te vinden begin ik met het bekijken van kapper’s bloggen. Als je in Google “kapper” + “blog” invoert dan krijg je een lijst met blogs over kappers. Je kunt “kapper” vervangen met jouw onderwerp. Als ik de categorieën van de verschillende blogs bekijk dan zie ik onderwerpen die vaak terug komen zoals:

  • Kappersproducten
  • Haarmode
  • Keratine behandeling
  • Goldwell haar producten
  • Extensions
  • Krullend haar
  • Haar kleuren

In plaats van blogs kun je ook naar forums kijken.

Wikipedia

Kijk ook eens naar Wikipedia dit geeft je vaak ook goede ideeën. Als ik hier kapper invoer krijg ik het volgende te zien.

Zoeken op kapper in Wikipedia

Ik zie hier onderwerpen als permanenten, kapsalons, kappers opleidingen, etc.

Stap 2: Vind zoekwoorden voor de onderwerpen

Nu dat we de onderwerpen gevonden hebben hebben gaan we de juiste zoekwoorden er bij zetten.

Ik verdeel de zoekwoorden in 3 categorieën. Head, body en long-tail.

Head zoekwoorden

Dit zijn zoektermen die uit 1 zoekwoord bestaan. Dit zoekwoord heeft in de meeste gevallen veel volume maar ook veel concurrentie. Omdat het maar 1 zoekwoord is verteld het niet veel waarnaar er precies gezocht wordt. Bijvoorbeeld “auto” wordt hiermee bedoelt een auto kopen? auto vergelijkingen? auto onderdelen? etc.

Body zoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden die uit 2 of 3 woorden bestaan en zijn een stuk relevanter dan head zoekwoorden. Er zit hier een goed zoekvolume op maar vaak ook redelijk tot veel concurrentie.

Longtail zoekwoorden

Dit zijn 4+ zoekwoorden en zijn heel specifiek met het onderwerp. Het zoekvolume is zeker een stuk minder maar ook de concurrentie. Longtail zoekwoorden converteren vaak het beste omdat deze zo specifiek zijn. Een voorbeeld hiervan: “tweedehandse Volvo onderdelen Eindhoven”. Omdat deze zo specifiek zijn is de kans groot dat de bezoeker gevonden heeft waarnaar hij op zoek was.

Ik adviseer om voor body en longtail zoekwoorden te gaan. Dit zijn de zoekwoorden waarmee je de meeste kans hebt om goed te scoren in de SERPs.

Vind de juiste zoekwoorden

Maak nu een lijst met zoekwoorden voor je onderwerpen. Als voorbeeld neem ik het onderwerp  “kappersproducten” die ik in stap 1 gevonden had. Je kunt zelf zoekwoorden bedenken maar je kunt ook een aantal hulpmiddelen hiervoor gebruiken.

Google suggest
Als je in Google een zoekwoord invoert in mijn geval “kappersproducten” dan toont Google suggesties voor dat zoekwoord. Dit is een tool van Google en heet Google suggest. In mijn geval zie ik de combinaties:

  • kappersgroothandel
  • kappersproducten voor particulier
  • goedkope kappersproducten
  • goedkope kappersproducten online

Google suggest

Als je helemaal omlaag scrolt dan zie je ook nog gerelateerde zoekopdrachten.

gerelateerde zoekopdrachten

Ubersuggest
Een ander goede tool om aan zoekwoord ideeën te komen is Ubersuggest. Met deze tool krijg je honderden suggesties op een bepaald zoekwoord. Je voert het zoekwoord in, stel de juiste taal in en klik op suggest. In mijn geval krijg ik 193 combinaties. Vele hiervan zijn niet relevant dus je moet de juiste eruit kiezen.

ubersuggest

Maak voor al je onderwerpen een lijst met relevante zoekwoorden zet deze bijvoorbeeld in een excel sheet. Je bepaald nu nog niet de definitieve zoekwoorden die je gaat gebruiken.

excel zoekwoorden onderzoek

Dit is de eerste stap in het zoekwoorden onderzoek in de volgende stap gaan we kijken hoeveel volume en concurrentie er op de gevonden zoekwoorden zijn en gaan we de definitieve zoekwoorden bepalen.

Pin It on Pinterest